Henny-en-Afke.reismee.nl

Langste dag van het jaar.

Ja, in theorie is het de langste dag van het jaar. Maar niet voor ons: voor ons lengen de nachten nu we naar het zuidelijke deel van Noorwegen afzakken.

De laatste dagen waren voor ons wat weer betreft wisselend. We hebben in de regen gereden op zondag naar Mosjoen, de dag erop in de zon naar Namsos. Vandaag kwamen we met zon aan in Oppdal.

Zaterdagavond in Fauske hebben we met alle "reisgenoten" in ons huisje geborreld. Onze wegen scheiden namelijk nu, aangezien de anderen in 1 ruk naar Namsos reden (500 km); wij hebben dit in 2 dagen gedaan ( we hebben overnacht in Monsjoen in een hotel). Het was heel gezellig. Op zondag hebben Afke en ik vaderdag en moederdag gevierd, door in het hotel de aanrader van de kok met de daarbij behorende wijn te kiezen. 3 Gangen met stokvissoep, rendier vlees en een heerlijk puddinkje. Bij elke gang was een andere "bel" wijn. Na afloop moesten we even een frisse neus halen ter ontnuchtering.

Het landschap heeft hier meer valleien waarin de grond meer agrarisch gebruikt wordt. Ook zien we weer dennebossen op de hellingen en de bermbloemen lijken weer op die van NL (lupinen, boterbloemen). Toch zien we zo af en toe wilde waterstromen tussen de rots spelonken klotsen wat spectaculair is om te zien en te horen.

We wachten nog steeds op het moment dat we een eland voor de camera krijgen. Dit lukt nog steeds niet. We hebben er wel 1 gezien (op onze eerste reisdag in Finland), maar toen waren we zo verbouwereerd, dat we het beest met open mond hebben nagekeken en na afloop realiseerden dat we geen foto hadden gemaakt. Rendieren, schapen en een vreemde vogel (formaat reiger) zijn al wel vastgelegd. Een zeearend is hoog in de lucht ook gespot.

We zetten ook nog wat foto's van de laatste dagen erop. Henny en Afke.

Ellen

Nou wij hebben in Zweden geen eland gezien laat staan ander wild hier aan de schepersweg zie je meer. Wel veel borden pas op elanden!