Henny-en-Afke.reismee.nl

Op naar Noorwegen

Na het vertrek op de vorige camping hebben we nog twee campings in Finland gehad. De eerste was in een stadje aan de Zweedse grens, helemaal aan het eind van de Botnische golf. En daar werd het erg koud!! Toen we de volgende wakker werden en weer wilden gaan inpakken sneeuwde het, het was twee graden boven nul!! Op weg naar de laatste camping in Inari, Noord Finland, heel veel sneeuw gezien.En we zijn toen bij Rovaniemi de poolgrens overgegaan.... en dus helemaal geen donker meer! De poolgrens is leuk, voor de foto, maar er was een heel pretpark bij, dat is aan ons niet besteed, dus snel weer verder gegaan.Met dit koude weer was er ook geen mens te bekennen. Ja een bus Jappanners die snel heel veel foto's maken.....( maar die zie je overal.)

De laatste camping in Finland was erg summier, maar goed een bedje en wat warmte.... en een gezellig gesprek in de kookruimte! Met een stel oudere zwitsers, die helemaal met trein , fiets en de Hurtigrouten boot door Scandinavie trekken!!

De volgende ochtend weer door, nadat we eerst het plaatselijke Sami museum bekeken hebben, ( Ja we vonden dat nodig, omdat je toch, als je door Lapland reist, ook iets meer moet weten over de mensen en hun leven daar! Was erg intressant om te zien.

Toen door naar Noorwegen, over een prachtige weg, maar eenmaal over de grens.....was het nog mooier. Wij hebben toch,( en onze andere medereizigers ook) gezegd dat Finland mooi is, maar Noorwegen is veel afwisselender en veel opener!. Net over de grens zagenwe de bergen, met sneeuw!! een hele mooie route richting het hoge Noorden was het vervolg! Via de bossen en vlaktes in Noorwegen naar een fjord, en dan langs de kust van dat fjord, de enige weg naar de Noordkaap volgen. Via een paar lange tunnels, de langste was zeven kilometer, kwamen we op de Noordkaap camping aan. Wat een mooie plek, een klein waterval aan de overkant van de weg veel bergen aan alle kanten, en eenveel sneeuwplekken op de bergen. We waren nog 25 kilometer van de Noordkaap verwijderd.

Daar zijn we met 2 stel van onze medereizigers heengereden, 's avonds om tien uur....en ja dan is het net zo licht als of het drie uur in de middag is! Op de Kaap was het erg druk met campers, die er 24 uur mogen staan! en natuurlijk veel bussen, ( met Japanners ja, maar ook met Nederlanders en vele andere nationaliteiten. Helaas was het bewolkt, en hebben we niet precies om 12 uur de zon weer omhoog zien gaan, maar om 00.15 uur was de wolk even weg en hebben we een mooie foto kunnen maken!

Alle bussen gingen daarna weg, en wij, met ons achten gingen nog even de film kijken die er werd vertoont.....toen we weer buiten kwamen scheen de zon!!! het was kwart voor één en onbegrijpelijk helder. en heel rustig, tijd voor een fotomomentje, maar dan zonder al die mensen.

Op deze camping bleven we twee dagen, dus de tweede dag maar eens een wasje gedraaid....en deze in de cabin te drogen gehangen....

Vanmorgen zijn we vertrokken naar de tweede Noorse camping,Via de tunnels en een mooie hoogvlakte......Heel veel rendieren gezien! zelfs een stel dat met ons mee wilde picknicken..... We zitten nu in Alta aan een zalmrivier ( visvergunning 10.000 euro hoorde onze vissende medelander...) we gaan zo maar eens op ons ene pitje een campingmaaltijd koken....en ik zal ook nog even wat foto's op de site zetten.....