Henny-en-Afke.reismee.nl

officieel de laatste dag van de rondreis

Vandaag zitten we in Hemsedal, zo"n 250 km ten noord westen van Oslo.Het regent de hele dag al dus maar eens weer tijd besteden aan de blog.

Nadat we in Oppdal hebben overnacht, zijn we doorgereden naar Loen een klein plaatsje aan het uiteinde van een fjord. Dat de wegen hier in Noorwegen de afgelopen jaren stukken zijn verbeterd, hebben we wel gemerkt. Dus de rit was goed te rijden. Om toch weer eens wat anders te zien zijn we vlak voor Grotli afgeslagen naar een bergweg ipv de normale weg via de tunnels. Wow, dat was een hele goede beslissing! Aan het begin was de weg nog redelijk breed ( voor twee auto,s om elkaar te passeren), maar dat werd smaller naarmate we verder kwamen. De weg liep ietwat omhoog, maar was niet echt steil. Het was zo'n grindweg.

Maar wat was het daar boven op die Fjell prachtig mooi! Sneeuw, hoge bergen, prachtige blauwe meren. Een duitser die we spraken op één van de uitkijkpunten zei het zo mooi: Dit is waarom men naar Noorwegen reist!. Ook een stel Nederlandse fietsers waren deze weg ( 258) opgereden!. Af en toe passerde er een auto van de andere kant, ( zelf twee bussen) maar met wat passen en meten was dat gelukkig wel te doen. Er was zelfs, een skigebied waar geskied werd aan het einde van de weg!! Het was echt één van de mooiste plekken waar we deze reis zijn geweest

Daarna ging de weg spectaculair naar beneden, in vele haarspeldbochten, langs en over een waterval/stroomversnelling, langs een kudde schaapjes....En zo kwamen we weer op de eigenlijke weg, die, ook nog een heel aantal haarspeldbochten had voordat we in het dal waren....Oke, dat kan ik nu dus ook.....haarspeldbochten rijden....

De camping was een beetje oud, met een prachtig mooi, computer gestuurd toiletgebouw....maar dan moet je geen computerstoring hebben.....

Vanuit Loen via een dal en weer een mooie haarspelden weg op naar Balestrand voor twee nachten. Onze oude medereizigers waren hier al één dag dus dat was een gezellig weerzien. Hierbij kom je via alweer tunnels bij één van de grootste gletsjers van Noorwegen. we zijn dan ook even in het Bree-museum geweest ( bree is gletsjers in het Noors) en hebben even een tussenstop gemaakt bij een Gletsjertong.

Om in Balestrand te komen moest je, jawel, met een pont, maar de weg ernaar toe was erg mooi, langs de Sognefjord, de grootste fjord van Noorwegen.

We zagen dat het grauw en grijs was aan de overkant.... maar wij hebben natuurlijk het zonnetje meegenomen, en zo nog lekker weer even kunnen zonnen. Deze huisjes hadden wel echt een prachtig uitzicht, op de fjord!! Het was erg gezellig om iedereen weer te spreken. Prima plekje om te onthouden!

Maar de dag erna was de voorspelling niet echt goed, en omdat we al heel wat dagen achter elkaar gereisd hadden zijn we lekker een dagje vakantie gaan houden!! Want ook de volgende dag moesten we weer verder, althans een stukje terug en dan een andere bocht om de Sognefjord heen, op naar Hemsedal.

Ook hier weer over een prachtige hoogvlakte, weer totaal anders, meer een maanlandschap. maar ook door smalle valleien, en natuurlijk de nodige ( zeer) lange tunnels). We waren lekker vroeg in Hemsedal, waar we even vreemd opkeken van ons huisje in de oude garage, maar waar we nu met de regen een prima en ruim plekje hebben.

Hier hebben we met alle mede reizigers gisteravond een heerlijk barbeque avondje georganiseerd. Met van alles wat iedereen nog had, of even naar de winkel was gegaan om iets te halen!

Nog even een winkel detail....er mag hier in Noorwegen in het weekend geen bier worden verkocht na zaterdagavond 18.00 uur ( en wijn is hier al helemaal moeilijk te verkrijgen....) maar gelukkig was hier door ons al over nagedacht!

Rond enen, het was een beetje schemerig, zijn we dan uiteindelijk maar gaan slapen. En toen was het nog droog.... Sinds vanochtend regent het aan één stuk,

Wij blijven hier nog één nacht. Dan nog een nacht aan de Zweedse grens, via Helsingor/Helsingborg naar Denemarken, ook nog een overnachting, naar Glückstadt in Noord Duitsland om een nachtje bij Tiny door te brengen en dan zijn we donderdagavond thuis!